Läger, Borejoggen, Inge Bråten Memorial och styrketester

Hej!

Som rubriken visar på så har jag hunnit med en del sedan sist.

I mitten av Juni åkte vi på årets tredje läger (om man räknar med skyttelägret i april). Denna gången bar det av till Ruhpolding. Som jag skrev i förra inlägget så var detta första lägret av tre i Ruhpolding. Det blev ett riktigt soligt och knalltufft läger som bjöd på (som vanligt) mycket hård träning i alla möjliga olika former. Näst sista dagen hade Wolfgang planerat för ”Olympic session”. Vi visst ingenting om passet förens kvällen innan då han avslöjade morgondagens träning. Cykel från Ruhpolding till Grossglockner, rullskidor upp för Grossglockner, cykel till skidskyttestadion i Ruhpolding. Där väntade ett skyttetest där man var tvungen att klara en viss träffprocent av 20 skott. Klarade man inte målet på skyttet så var straffet att springa upp för Rauschberg. Cyklandet fram och tillbaka från Grossglockner var 20 mil MTB på asfalt och det tog ca 8h och rullskidåkningen tog 2h. Totalt hade vi alltså tränat 10h när vi kom till stadion för skyttetestet. Jag kan lova att jag var nervös inför skyttet för jag var trött och hade inte någon värre lust att behöva springa ca 1,30-2,00h uppför.. Inskjutningen gick inte  av så bra men efter många serier så tänkte jag att det här får duga. Min uppgift var att klara 85% alltså 17 av 20 träff. Jag började bra och stabilt i liggande med 10 av 10 träff. I stående gick det långsamt men bra. Jag fick ta om någon gång på det sista skottet på de första fem stående skotten. Jag satta alla fem och visste att jag bara behövde träffa två skott i sista serien. Jag började med två träff och kände lättanden av att jag hade klarat det och sköt då bara på de sista tre och satte även dem. Alltså 20 av 20 träff. Jag är riktigt nöjd med det med tanke på hur trött jag var, att vi inte hade ätit mer än en smörgås, banan och lite snickers sedan kl 5 på morgonen när vi hade startat dagen pass och p.g.a. den pressen man hade på sig att man var tvungen springa upp för Rauschberg om man misslyckades. Wolfgang tyckte dock att det räckte med 10h träning för dagen så att behöva springa Rauschberg var aldrig aktuellt. En sjuk dag som jag aldrig kommer glömma och riktigt bra skytteträning. Även om jag kommer vara trött många gånger på skjutvallen så kommer jag aldrig att vara så trött och den pressen som sattes på en att man skulle spring 2h till på det monsterpasset ledde till bra mentalträning för skyttebiten.

Väl hemma efter lägret blev et långvila under midsommarhelgen. Jag kunde dock inte motstå att springa Borejoggen. Det är ju en tradition och en folkfest! Jag gjorde precis som ifjol och sprang lugnt. Det hade varit jättekul att tävla och se om jag hade kunnat slå mitt pers, men det kändes att man verkligen behövde vilan efter lägret.

Helgen där på var jag med på Inge Bråten Memorial. Som vanligt mycket folk och bra väder. Kroppen var inte jättepigg efter att ha tränat ca 25h den veckan, men det är alltid kul att tävla och det är bra träning. Jag kom 11:a i prologen och 5:a i mitt heat i semifinalen. Kul att få möta längdlandslaget på tävling även om mina sprintegenskaper är ganska så begränsade. Det hade varit kul att se dem ställa upp i en rullskidskyttetävling 😉

Dagen efter rullskidstävlingen bar det av iväg med Mona och Linn till Östersund på styrketester. Testerna gick bra för mig och jag slog personligt rekord i allt! Kul att se att träningen ger resultat och det motiverar till fortsatt hårt arbete. Jag stannade och tränade där i några dagar och åkte sedan hem igen igår och kommer vara här fram tills måndag då vi åker på nästa läger i Le Grand Bornand, Frankrike. Det kommer bli ett fint och tufft läger med mycket cykel och rullskidor. Cykelformen har känts bra den senaste tiden så det kommer bli kul. 😀

Här kommer en bildbomb

Glada efter lägrets första intervallpass, löpintervaller.  Utsikt från liften ner från Rauschberg

Rullskidsintervaller  Lugnt och fint cykelpassTrötta brudar på toppen av Winkelmoos

Uppe tidigt för att börja träna kl 5 På väg upp för Grossglockner

Klar med monsterpasset, men måste också cykla tillbaka med cykeln till affären..

Trötta efter 10h träning Sista passet gjort för lägret Det är även fint att cykla hemma. 6h cykel gick fint i detta väder och med bra sällskapInge bråten memorial